Afgelopen weekend bracht ik een bezoek aan het Ursulinnenklooster in Sint-Katelijne-Waver in België, een historische plek die fascineert door z’n vooruitstrevende onderwijsvisie én rijke architectonische erfenis.
Wat me vooral raakte: de innovatieve werkwijze van de zusters Ursulinen — én hun visie op onderwijs die ze bovendien toegankelijk maakten voor álle meisjes, ook als economische middelen beperkt waren. Sinds de oprichting in 1841 boden de Ursulinen zowel een kosteloze school voor arme meisjes als een betalende kostschool aan, waardoor onderwijs voor iedereen binnen bereik kwam.
๐ฃ๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐น๐น๐ฒ๐น๐น๐ฒ๐ป ๐บ๐ฒ๐ ๐บ๐ถ๐ท๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ
Ik voelde een diepe verbondenheid tussen deze Ursulinnenvisie en die van mijzelf. Hun onderwijsmodel toonde dat duurzame verandering alleen ontstaat als we hoofd én hart meenemen — die balans herken ik in mijn werk als executive coach én in mijn betrokkenheid bij SlowCare: leiderschap dat strategisch én mensgericht is, waar ruimte is voor ontwikkeling en verbinding.
๐จ๐ถ๐๐ป๐ผ๐ฑ๐ถ๐ด๐ถ๐ป๐ด ๐๐ผ๐ ๐ฟ๐ฒ๐ณ๐น๐ฒ๐ฐ๐๐ถ๐ฒ: ๐๐ฎ๐ ๐ธ๐ฎ๐ป ๐ท๐ฒ ๐น๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐ฎ๐น๐ ๐น๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐๐ฎ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐จ๐ฟ๐๐๐น๐ถ๐ป๐ป๐ฒ๐ป๐ธ๐น๐ผ๐ผ๐๐๐ฒ๐ฟ?
- Innovatie én inclusie: leiderschap dat structurele innovatie combineert met toegang voor iedereen.
- Ruimte voor groei: een omgeving die reflectie en ontwikkeling faciliteert — fysiek én mentaal.
- Balans als fundering: zoals bij SlowCare, en zoals de zusters het lieten zien, is balans tussen hoofd en hart essentieel.
Als stevige sparringpartner help ik je deze ๐ฏ๐ฎ๐น๐ฎ๐ป๐ te vinden — of je nu worstelt met strategische keuzes, teamdynamiek of persoonlijke leiderschapsontwikkeling. Samen creëren we beweging met blijvende impact — net zoals destijds in dat klooster.